Sign my
GuestBook

sg

NS class 5000

Bovenbouw

Nu het onderstel en de tandwielkast met succes aan elkaar gemonteerd zijn, blijft een een flinke hoop delen in de doos die ook opgebouwd moeten worden. De "handleiding" van DJH van de lcomotief zelf bestaat uit slechts twee pagina's met explosietekeningen. De nummering van die delen is zo goed als waardeloos omdat de delen zelf geen nummer dragen. Ik moet dus als het ware mijn eigen handleiding maken, afgeleid van de beschikbare delen, gebaseerd op mijn ervaring met de AD60 en een dosis gezond verstand.

Eerste legde ik alle delen uit en begon ze in logische groepen in te delen. Na wat heen en weer eindigde ik met maar drie groepen

  • alles on der de omloopplaat, het onderstel;
  • de omloopplaat zelf;
  • alles boven de omloopplaat, de bovenbouw.

In vierde groep werd allengs kleiner: die delen die ik niet kon plaatsen in de tekening. Misschien dat verder tijdens de bouw duidelijk wordt waar de twee overgebleven delen horen.

De geidentificeerde delen werden op logische plaatsen neergelegd en bedacht een montagevologrde, indien nodig. Die volgorde is overigens meestal zelfverklarend. Voor de meeste delen maakt het ook niet eens zo veel uit in welk volgorde je ze monteert.

De volgende delen zijn wel met de kit meegeleverd maar zullen vervangen worden

Onderstel

61, vervangen door een Nederlandse versei

62, vervangen door messing of nieuwzilver exemplaren bijv. van Markits

68, vervangen door iets wat ik zelf zal maken

69, vervangen door iets wat ik zelf zal maken

72, vervangen door iets wat ik zelf zal maken

Omloopplaat

23, vervangen door verende buffers van Philotrain

28, vervangen door messing gietdelen van Philotrain

33, vervangen door messing gietdelen van Philotrain

Bovenbouw 22, vervangen door messing gietdelen van Philotrain

Handrails

Smijt ik in zijn totaliteit weg en maak ik zelf van nieuwzilverdraad.

Machinistenhuis

Aan de slag!
Het machinistenhuis moeten vrijgemaakt worden van etsranden en -bruggen ... ... dan plat gerold ...
... en tenslotte gesoldeerd worden.

Twee? Nee, een en dezelfde van twee hoeken gefotografeerd en samen gefotosjopt. Aardig, toch?

Ketel

De kit toonde zijn ouderdom door een laag troep die aan de ketel zat.

Een soort papierige, vezelige laag bende.

Het ging er af met een glasvezelpotlood. Het werkt maar het is tijdrovend.

Anderhalf uur later was het klaar.

Een laagje grondverf om te kijken of ik niet hier of daar een hoekje vergeten was.

Na een tweede test werd de ketel goedgekeurd.

Bevestigen van de ketel

Nu moest ik een methode bedenken om de ketel vast te maken aan de omloopplaat. De oorspronkelijke kit was gemaakt op een smalle motor schuin in de vuurkist. De ketel kan dan aan de omloopplaat en het machinistenhuis gesoldeerd worden. Maar ik had een andere motor en tandwielkast bedacht die naar voren in de ketel reiken. Daarom moest de ketel los van de omloopplaat geplaatst worden.

Ik maakte twee messing hoekjes met een moer erop gesoldeerd. Ik freesde ze op maat zodat ze precies in de beschikbare ruimte binnen de vuurkist pasten.

De hoeken werden aan de binnenzijde van de vuurkist gesoldeerd met een zo lang mogelijke plaat messing als ik er maar in kon krijgen. Dat versterkte de erg dunne zijwanden van de vuurkist en verminderde ook de kans dat de hoek los komt als er wat spanning op komt te staan.

Ik zaagde de te lange bouten in tweeen. Ik maakte een puntje aan het afgezaagde uiteinde. Die schroefde ik in de moeren en als je de ketel dan plaatste ...

... liet die twee mooie deukjes achter waar de gaten voor de boutjes moesten komen.

De moer van de verbinding van het frame en de omloopplaat was een pietsie te dik en heb ik iets dunner gefreesd. De moer heb ik later exact op lengte gezaagd en gevijld zodat hij precies vlak in de moer eindigt.

Weer een prutsklus netjes afgerond

Aanbrengen van details

 
Zand- en oliepotten
Achterzijde van de ketel
Regulateurhendel

Bufferbalk

Het bevestigen van van de de (gang)handelstang aan de arm van de wentelas vroeg om een kunstgreepje. De handelstang moet volgens de handleiding 1,0 mm dik zijn. Een gat van die diameter boren in de vrijwel even dikke arm van de wentelstang is vragen om problemen. In plaats van een massieve stang nam ik 1,0 mm buis waar ik een stukje 0,5 mm dik nieuwzilverdraad in vast soldeerde. Vervolgens kon ik een 0,5 mm gaatje boren in de arm van de wentelas, en dat was zonder al te veel risisco te doen. Even aantikken met soldeer en het hele zaakje zat aan elkaar.

De wentelas met hefboom voor de schaar op zijn plaats....

... en de handelstang met arm er bovenop.

Het ganghandel is aan de linkerzijde. Dit is in tegenstelling tot de Nederlandse prakktijk waar de machinst rechts stond. Maar bij deze loks werd de Engelse plaatsing van de machnist, links, nooit omgebouwd. Blijkbaar was dat een te kostbare ingreep voor de nog te verwachten korte levensduur van de serie.

Ik zat nog eens genietend naar mijn model te kijken toen ik bemerkte dat er een nog grote opening tussen de ketel en het machinistenhuis gaapte. Links meer dan rechts maar ook rechts vond ik het onaangenaam zichtbaar. Het verschil tussen links en rechts verontrustte mij en bij nameten vond ik tot mijn schrik dat het machinistenhuis scheef op de omloopplaat stond.

Dus hield ik de achterzijde van de omloopplaat in kokend water en begon opnieuw. Dit is een van de weinige voordelen van 80 graden soldeer. de boel valt uit elkaar in kokend water.

Bij een proefpassing (rechts) werd zichtbaar dat het gat te elimineren was.

Ik nam de gelegenheid te baat om de tenderplaat meteen maar met 180C soldeer vast te zetten. Door een verkeerde werkvolgorde was moest ik dat bij de vorige montage met 80 C soldeer doen.

Het machinistenhuis werd herplaatst en voorzien van zijn interieur.
Nu wordt het tijd om te gaan werken aan aan de kleine details